Magazin

Radite naporno, družite se još više: Iznenađujuće zdravstvene prednosti prijateljstva na poslu

Istraživanja pokazuju da samo 20 posto zaposlenih odraslih osoba ima najboljeg prijatelja na poslu. Zašto je važno naći prijatelja na poslu i da li bi trebalo da se zabrinemo, ako među kolegama nismo našli baš nikoga sa kim možemo imati blizak odnos?
Radite naporno, družite se još više: Iznenađujuće zdravstvene prednosti prijateljstva na poslu© freepik/freepik

"Nema sumnje da je društvena podrška na radnom mestu važna za zdravlje i blagostanja. Ta podrška može doći od kolega sa kojima smo postali bliski prijatelji, ali i ne mora. Interakcija sa nadređenim i prijateljski odnos prema kolegama, takođe može podići samopouzdanje", kaže Ketrin Henej, psiholog sa Univerziteta Stanford, koja se bavi istraživanjem uticaja posla na zdravlje, prenosi magazin "Tajm" ("Time").

Zašto su socijalni kontakti u poslovnom okruženju važni

"Ljudi će reći: 'Ne trebaju mi prijatelji na poslu, to mi nije važno, to je nebitno.' Mislim da bi trebalo da malo bolje razmisle o svom stavu", kaže Konstans Hedli, organizacioni psiholog i predavač na poslovnoj školi u Bostonu.

Istraživanje koje je Hedli obavila na ovu temu je pokazalo da imati prijatelje na radnom mestu ne samo da može povećati zadovoljstvo poslom i učinak, već i dovesti do blagostanja. Osobe koje imaju dobre prijatelje među kolegama ne doživljavaju burnaut, imaju bolje psihičko zdravlje, manje traumatična iskustava, a možda čak i duži životni vek, prema studijama koje su, između ostalih, sproveli istraživači u Španiji, Japanu, Nemačkoj, Islandu i Izraelu.

Sa druge strane, istraživanje Hedlijeve i njenog tima, pokazuje da je usamljenost loša za zdravlje. Često se izjednačava sa pušenjem 15 cigareta dnevno. Usamljenost ima ovako negativan uticaj jer se pre svega povezuje sa zdravstvenim problemima poput depresivnih stanja, anksioznosti, demencije, zloupotrebe psihoaktivnih supstanci, samopovređivanje i kardiovaskularnih problema. 

Čak i pre pandemije, Hedli i njene kolege su otkrile da je 76 posto rukovodilaca imalo poteškoća da uspostavi veze sa kolegama, a 58 posto je smatralo da su njihovi odnosi na radnom mestu površni. Čini se da je rad kod kuće pogoršao situaciju. Više od polovine onih koji povremeno rade u kancelariji ili isključivo rade od kuće, reklo je da imaju manje prijateljstava na poslu i osećaju se usamljenije od prelaska na taj stil rada, prema izveštaju iz 2022. godine.

Uzimajući u obzir koliko vremena ljudi provode na svom poslu, prosečno skoro osam sati svakog dana, usamljenost na radnom mestu ne treba zanemarivati.

Međutim postoje i one osobe kojima je bliskost sa kolegama čak zastrašujuća ili jednostavno nije njihov stil, ali oni i dalje mogu imati koristi od "manjih doza" profesionalne društvene podrške.

Izraz "društvena podrška", uglavnom asocira na emocionalnu podršku, kao što je podrška kolegi koji prolazi kroz težak period u životu, odlaskom na piće nakon posla. Ali socijalna podrška može se javiti u mnogo oblika: kada neko priskoči u pomoć tokom napornog dana ili pomogne dobrim savetom. Čak i mogućnost da se izađe ranije sa posla kako bi se otišlo po bolesno dete, pomoćiće da se pojedinci osećaju prihvaćenije i prijatnije u svom poslovnom okruženju. Cilj nije steći doživotne prijatelje, iako bi bilo sjajno da se to desi, već da se stvori i neguje osećaj pripadnosti, rada na pravom mestu i sa pravim ljudima koji se ponašaju prijateljski i imaju razumevanja za sve životne stvari koje se tokom dugog radnog veka mogu dogoditi.

Kako ojačati društvene odnose na poslu

Istraživanje koje je sprovela Konstans Hedli, pokazuje da odličan efekat ima bliskije poznanstvo sa samo par ljudi, nego površni odnosi sa više njih. Ona predlaže da ukoliko na poslu imate kolegu/koleginicu koji vam se dopadaju, pokušate da sa njima ostvarite komunikaciju.

Poslodavci bi trebalo da neguju internu komunikaciju, kako bi zaposlenima stvorili osećaj da su deo tima. Menadžeri bi takođe mogli da odvoje nekoliko minuta tokom sastanaka kako bi omogućili razgovor koji nije u vezi sa poslom, staro dobro "ćaskanje" ili humor uvek je lek za "razbijanje" stresne atmosfere.

Iako mnogima čuveni "timbilding", koji je i kod nas postao način na koji se kompanija bavi zaposlenima, postao samo mesto za jelo, piće i neke od aktivnosti na otvorenom, mnogi i dalje zanemaruju činjenicu da učešćem u društvenim aktivnostima, zaposleni mogu da se upoznaju u opuštenijem okruženju, što može pomoći da se razbiju barijere, izgradi poverenje a samim tim i bolja komunikacija i saradnja na poslu. Sve ovo doprinosi poboljšanju dobre atmosfere u kompaniji u kojoj se provodi trećina dana!

image