Magazin

Finfluenseri: Da li možemo da verujemo digitalnom finansijskom savetniku

Na Tiktoku i Instagramu mnogi influenseri preporučuju kako da se obučemo, našminkamo, napravimo egzotična jela. Takođe, veliki broj digitalnih kreatora, koji se zovu finfluenseri, daju savete u vezi novca i predlažu kako da ga potrošimo, uštedimo ili investiramo. Ovaj moderan pristup finansijskoj "pismenosti", gde nas savetuje osoba koja nije nužno stručnjak u oblasti je veoma popularan posebno među mladima. Ipak, postavlja pitanje da li je ovaj metod prava stvar ili je alarm za uzbunu?
Finfluenseri: Da li možemo da verujemo digitalnom finansijskom savetniku© @ halayalex/freepik.

Novac je nekada bila osetljiva tema. Danas, zahvaljujući društvenim mrežama otvoreno se priča o tome koliko zarađujemo, kako da uštedimo za kola ili podignemo povoljan kredit. U tome posebno prednjače finfluenseri (finansijski influenseri) - osobe koje daju kratke savete u vezi sa parama.  Njihova priča je često zasnovana na ličnom iskustvu, a ne na stručnom znanju kao što je slučaj sa profesionalcima. Obično se bave temama kao što su "tri stvari koje nikad ne kupujem" ili "šta je potrebno da uradiš da zaradiš za svoj stan".

Taj momenat, gde osoba iz svog iskustva priča kako je uspela da uštedi ili nešto proda za daleko veće pare, posebno privlači ljude. Mnogi finfluenseri ističu da se ljudi pre povežu sa pričom iz ličnog iskustva, nego sa velikim korporativnim kompanijama ili brokerskim preduzećima.

Da li su saveti finsluensera bezbedni

Milioni ljudi se svakodnevno prijavljuju da bi dobili savete od ovih influensera, piše Bi-Bi-Si. Njihov sadržaj koji plasiraju na mrežama je jednostavan i prvenstveno privlači mladu publiku:

"Influenseri u domenu finansija imaju tendenciju da kreiraju sadržaj koji je privlačan mlađim generacijama. Često koriste terminologiju iz pop-kulture i pojednostavljuju termine", kaže Konor Kembel, stručnjak za poslovne finansije.

Finfluenseri ističu da je publika veoma prijemčiva za njihove savete. Ipak, stručnjaci upozoravaju da neke preporuke mogu da odvedu pratioce na pogrešan put: "Društveni mediji mogu dovesti do toga da žurimo u donošenju odluka iz straha da ćemo propustiti nešto u čemu učestvuje mnogo drugih ljudi. Moramo imati u vidu, da su neki od ovih influensera samo obične osobe bez iskustva u finansijama", naglašava Konor.

@humphreytalks 3 Financial Goals to hit before you turn 30! Do you have these checked off? #personalfinance#lifegoals♬ original sound - Humphrey Yang

Da li možemo da im verujemo

Stručnjaci upozoravaju na porast ulaganja zasnovanog na upitnim uputstvima influensera. Tvrde da neki od ovih influnsera nude loše savete, često iz  nedostatka finansijskog znanja.

U nekim slučajevima, razne organizacije su optužile ove kreatore sadržaja da koriste ljude opterećene dugovima kako bi povećale broj svojih pratioca.

I pored diskutabilnih saveta i zabrinjavajućih taktika, stručnjaci za finansije tvrde da, ako su ti saveti "upareni" sa naši pronicljivim stavom, finfluenceri ipak mogu da pomognu da postavimo dobre temelje upravljanja novcem:

"Lične finansije su, kao što ime govori, lične, a okolnosti su različite. Važno je proceniti da li su predlozi influensera relevantni za vašu finansijsku situaciju, savetuje Konor.

image