Srbija i Balkan

Novi zakon o bezbednosti u saobraćaju: Za koje prekršaje policija oduzima auto?

Novine se odnose i na pravila za vožnju električnih trotineta, kako i za spuštanje starosne granice za dobijanje dozvole za C i D kategoriju
Novi zakon o bezbednosti u saobraćaju: Za koje prekršaje policija oduzima auto?www.globallookpress.com © Thomas Imo/PHOTOTHEK

Danas počinje primena novog Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZBS) koji, kako "Večernje novosti" pišu, donosi velike promene - od drakonske kazne oduzimanja vozila za višestruke počinioce najtežih prekršaja, preko spuštanja starosne granice za nove vozače kamiona i autobusa, do zabrane vožnje električnih trotineta po trotoarima i pešačkim zonama.

Novina koja je izazvala najviše pažnje javnosti jeste mogućnost da višestruko kažnjavani, bahati vozači, po prvi put privremeno ostanu bez svojih vozila.

Na listi prekršaja zbog kojih tako mogu biti kažnjeni nalazi se čak 18 slučajeva.

Oduzimanje vozila, između ostalog, predviđeno je za vožnju pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila, odbijanje alkotestiranja ili testiranja na drogu, prekoračenje brzine u rasponu od 50 do 80 kilometara po času za vožnju u zoni škole, odnosno za vožnju u i van naseljenog mesta, prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta, preticanje kolone vozila preko pune linije, vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije…

Oduzimanje vozila, međutim, neće biti automatsko po prvom takvom prekršaju.

Naime, procedura je takva da kada saobraćajac zaustavi vozača koji je počinio neki od težih prekršaja, prvo proverava u evidenciji da li je ranije kažnjavan za njih, pa ako je prekršilac već dva puta osuđen za neki od 18 najdrastičnijih slučajeva u periodu od dve godine, policajac mu oduzima vozilo. I tada, kako su objasnili u MUP-u, oduzimanje vozila traje do kraja sudskog spora.

Po rečima Damira Okanovića iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, posle novčanih i zatvorskih kazni, te kaznenih poena i zabrane vožnje, ova novina u zakonu represiju diže za još jedan nivo.

"Mere novčanog i zatvorskog kažnjavanja jesu na neki način doprinele bezbednosti saobraćaja, ali mi i dalje imamo relativno veliki broj onih koji čine najteže prekršaje, naročito kada je u pitanju alkohol. Ako vozače od prekršaja ne odvraća ni pretnja zatvorom, ni zabrana upravljanja vozilom, očekujemo da će ova mera biti nešto što će ih zaboleti, a verovatno i hoće, jer se najviše njih i bunilo protiv ideje o oduzimanju vozila", rekao je Okanović.

Trotoari bez električnih trotineta

Izmenjeni ZBS po prvi put prepoznaje vozače lakih električnih vozila, odnosno električnih bicikala i trotineta. Od danas, oni mogu da koriste biciklističku i pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku, ali neće smeti da se kreću trotoarima na kojima nema posebnog dela za bicikliste ili zajedničkog za njih i pešake.

Ako staza nema, vozač lakog električnog vozila može da se kreće kolovozom na putu gde je brzina kretanja ograničena na najviše 30 kilometara po času, odnosno, ako je navršio 18 godina može da se kreće kolovozom, gde je ograničenje najviše 50 kilometara na času. Sve to uz obaveznu zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu na glavi.

U vezi ovih izmena, Damir Okanović kaže da je "usvojena dobra praksa evropskih država i preporuka evropskog Komiteta za bezbednost saobraćaja", dok je pukovnik Vladan Nikolić, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije MUP-a, precizirao da je ovde reč o lakim električnim vozilima čija brzina ne prelazi 25 kilometara po času, a masa 35 kilograma, te da se ovim izmenama u ZBS "šalje poruka da takozvana teška elektronska vozila nisu poželjna na našim putevima".

Ovde, za sada, još jedino nije jasno ko će i na koji način sprovoditi kontrolu, te da li će za nju biti zaduženi saobraćajni policajci ili komunalni milicioneri.

Mladi lakše do vozačke dozvole

Sledeća izmena, kako navode "Novosti", tiče se spuštanja starosnog praga, pa će ubuduće vozačku dozvolu za kategoriju C i C1 (kamione) i D i D1 (autobuse) moći da dobiju i oni vozači koji imaju samo probnu dozvolu za automobil (kategorija B). U obrazloženju je jasno navedeno da olakšice za dobijanje dozvole za kamione i autobuse dolaze kao posledica "konstantnog nedostatka kvalifikovanih kadrova".

Procene su, naime, da Srbiji nedostaje oko 12.000 profesionalnih vozača, pre svega zbog odlaska na rad u inostranstvo, a Damir Okanović kaže da, iako iznuđena, ova promena u Zakonu ne mora da bude loša, jer će presudna biti obuka.

"Prosto, došlo se do pitanja da li je bolje mlad i neiskusan vozač kamiona ili neko ko je iskusan, ali je već dobrano u penziji. Ukoliko vi i mladog čoveka na kvalitetan i dobar način obrazujete i obučite, šanse za njegovo učestvovanje u nezgodi su na nivou nekoga ko ima 30 godina", smatra on.

Sporno oko para i parkiranja

Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić, navodi da u ovom zakonu postoje izmene koje su "diskutabilne".

"Prva od njih je da sav novac namenjen unapređenju bezbednosti saobraćaja ide na razdeo MUP-a, dok su do sada lokalne samouprave dobijale 30 odsto tih sredstava. Dodatno je upitno što sve te pare na razdelu MUP-a nisu namenske, što će reći da ako se ne potroše za bezbednost saobraćaja, mogu se potrošiti za šta god hoćete", kaže on.

Stavka koja je, kako kaže, takođe problematična, a tiče se svih vozača, vezana je za odnošenja vozila koje je nepropisno parkirano.

"Naime, piše da mora da se parkira pored saobraćajne trake u istom smeru u kojem je traka, a ja, na primer, vozim ulicom koja je dvosmerna i vidim s druge strane obeleženo parking mesto koje je slobodno. Uđem na njega, ali u istom smeru u kojem sam vozio. To je, međutim, suprotno zakonu i zbog toga može da mi odnese automobil i da platim kaznu od 12.000 do 25.000 dinara, zavisno koje je vozilo u pitanju", navodi sagovornik "Novosti".

Kreću i automobili bez vozača

U novi zakon uvrštena su i autonomna vozila, odnosno, u svetu sve popularniji automobili bez vozača. U Srbiji, međutim, za početak će biti dozvoljeno samo njihovo testiranje, ali ne i mogućnost njihove upotrebe na putevima i ulicama.

"Jasno je da testiranja neće biti bilo gde, nego tamo gde proizvođač dobije dozvolu. Naime, vozilo bez vozača ima tačno propisane uslove pod kojima može da se kreće, znači ne može na šumskom, već na putu koji mora da ima jasno izraženu horizontalnu i vertikalnu signalizaciju da bi se održao u saobraćajnoj traci", objašnjava profesor Milan Vujanić. 

Saobraćajac može i da opomene

Neće se po novom zakonu od danas svaki prekršaj kažnjavati, jer je predviđena mogućnost da saobraćajac samo upozori učinioca pod uslovom da je za taj prekršaj propisana novčana kazna u fiksnom iznosu, odnosno da je u pitanju "manje opasan prekršaj". Upozorenje će, međutim, kako saznaju "Novosti", važiti isključivo za vozače koji nemaju registrovane prekršaje u prethodne dve godine.

image