Svet

Učestvovao u bombardovanju Srbije a sad bi da bombarduje Ruse: Američki pilot se nudi Kijevu

Den Hempton smatra da bi rešenje za ukrajinske vazdušne jade bila četa pilota-najamnika, a on bi u tom slučaju verovatno izrazito profitirao
Učestvovao u bombardovanju Srbije a sad bi da bombarduje Ruse: Američki pilot se nudi KijevuGetty © Michael Ammons/U.S. Air Force/Getty Images

Nakon što je sejao smrt u Srbiji krajem devedesetih godina prošlog veka, ali i u Persijskom zalivu pre, i u Iraku posle toga, američkom pilotu Denu Hemptonu izgleda da nije dosta ubijanja, pa sad bi da bombarduje i Ruse.

"Ja bih bio prvi koji bi došao, možete da računate na mene", kaže Hempton u intervjuu za ukrajinski "Glas Amerike".

Međutim, može biti da se iza kuražnih izjava penzionisanog pilota vazduhoplovstva SAD krije želja za profitom. Naime, Hempton ocenjuje da bi definitivno trebalo obučavati ukrajinske pilote u SAD - ali da to treba ostaviti za "nakon rata", a da Kijev rešenje za manjkavost svojih ofanzivnih i defanzivnih kapaciteta u vazdušnoj ravni treba tražiti u privatnom sektoru.

Pre svega - profit?

Ono šta bi Kijev trebalo sada da uradi, smatra Hempton, jeste da kupi borbene avione i unajmi plaćeničke pilote da njima rukuju.

"Za Ukrajinu bi rešenje bilo kupovina F-16, jer su najpovoljniji, a već su u Evropi, neke evropske zemlje ih već imaju. Vazduhoplovstvo Poljske, Ratno vazduhoplovstvo Holandije, neke skandinavske zemlje, tu su i američki F-16. Oni moraju da reše politički aspekt ovog pitanja.

"Ali najvažnije je pronaći ljude koji su sposobni da upravljaju tim avionima, koji su već leteli hiljadama časova u tim avionima i ne treba im obuka. Ovo je brže rešenje od slanja ukrajinskih pilota u SAD na program obuke. To je dobro za kada se rat završi, ali prvo morate dobiti rat, a ovo je jedan način da se to uradi. Opet, o tome odlučuju vlade i političari", rekao je Hempton.

Iako priznaje da vlade zapadnih saveznika kijevskog režima prvo moraju ratifikovati takav potez, Hempton tvrdi da se takvi piloti mogu naći i da je to "potpuno izvodljiva opcija."

A pored toga što bi lično profitirao kao najamnik, može se desiti da bi Hemptonu tako zaista "upala kašika u med".

Den Hempton je inače bio izvršni direktor privatne vojne kompanije "MVI internešenel" sa sedištem u Koloradu, a verovato mu ne bi bio ni problem da ad hok osnuje novu posredničku kompaniju koja bi regrutovala i koordinirala plaćeničke pilote u Ukrajini, upravo kao što je to Endrju Milburn uradio sa svojom skandaloznom "Mocart grupom" manje od mesec dana nakon početka ruske vojne operacije.

Izuzev Hemptonovog reklamiranja u ukrajinskom "Glasu Amerike", značajnijih razgovora o takvom potezu među zapadnim zvaničnicima do sada nije bilo.

Portparolka Bele kuće Karin Žan-Pjer poručila je početkom meseca da dolazak ukrajinskih pilota na obuku u SAD ne znači ujedno da Vašington odustaje od prethodne odluke da ne šalje svoje avione kijevskom režimu.

image