Ekonomija

Dok jednom ne smrkne, drugom ne svane: Prodavnice "sve za dolar" doživljavaju procvat u SAD

Prodavnice sa jeftinom robom povećavaju ulaganja kako bi privukli kupce srednje klase u potrazi za jeftinijim namirnicama, dok veliki lanci zatvaraju vrata
Dok jednom ne smrkne, drugom ne svane: Prodavnice "sve za dolar" doživljavaju procvat u SADGetty © Joe Raedle / Staff

Prodavnice "sve za dolar", omiljene među Amerikancima plitkog džepa, sada su sve popularnije među srednjim slojem koji se zbog inflacije sve više okreće ovim maloprodajnim objektima.

Najveći lanci u industriji najavili su planove za preuređenje skoro duplo više prodavnica nego što će biti otvoreno ove godine. "Dolar dženeral" i "Dolar tri" povećaće broj obnovljenih prodavnica za 11,4 odsto odnosno 25,6 odsto u odnosu na prošlu godinu.

I jedni i drugi ulažu velika sredstva u zamrzivače i frižidere kako bi zadovoljili rastuću potražnju za namirnicama kupaca pogođenih inflacijom koji sada pokušavaju da uštede kupujući osnovne namirnice koje su na popustu, piše "Fajnenšel tajms".

Troškovi preuređenja i otvaranja novih prodavnica biće značajni, što ih izdvaja od drugih trgovaca koji smanjuju troškove i zatvaraju radnje. Analitičari UBS-a su prošle nedelje predvideli da bi 50.000 prodavnica u SAD, ili 5 odsto trenutnog ukupnog broja, moglo da se zatvori do kraja 2027.

Sa druge strane "Dolar dženeral" će povećati kapitalnu potrošnju do 22 odsto ove fiskalne godine na čak 1,9 milijardi dolara, što je 142 procenta iznad onoga što je potrošio u fiskalnoj godini pre pandemije do januara 2020. "Dolar tri" ove godine povećava kapitalnu potrošnju za oko 60 odsto na 2 milijarde dolara, skoro duplo više nego što je potrošio u godini do februara 2020.

Nasuprot tome, daleko veći "Volmart" očekuje da će njegov kapitalni kapital biti jednak ili neznatno veći u odnosu na prošlogodišnji nivo od 16,8 milijardi dolara.

"Oni rastu", rekao je analitičar "Džefriza" Kori Tarlov. "Ako rastu, moraju da troše."

U SAD i Kanadi postoji više od 19.000 "Dolar dženeral" prodavnica i više od 16.000 "Dolar tri" radnji. Poređenja radi, "Volmart" čiji su supercentri 10 puta veći, ima nešto više od 5700 prodavnica u SAD i Kanadi.

Oba lanca prodavnica "robe za dolar" počeli su sa prodajom namirnica pre nego što je inflacija počela da raste, a sa cenama hrane koje su u martu porasle za 8,5 odsto u odnosu na pre godinu dana i pritiskom na kućne budžete, taj iskorak im se isplatio.

"Trenutna ekonomska klima tera sve više potrošača sa višim prihodima u maloprodajne diskonte", rekao je Ričard Driling, izvršni direktor "Dolar trija" i dodao da potrošači sa srednjim prihodima, oni koji zarađuju oko 80.000 dolara godišnje, sada odlučuju da štedljivije kupuju.

Sve više ljudi se okreće ovim prodavnicama kako bi uštedeli novac, posebno na svakodnevnim osnovnim stvarima, ponovio je Nil Sonders, analitičar "GlobalDejta".

Analitičari kažu da ovi lanci prodavnica ne pokušavaju da se "guraju" u teren supermarketa jer su im marže više, ali mogu da osvoje tržišni udeo manjih nezavisnih prodavaca, drogerija ili radnji.

"Oni ne žele da se direktno takmiče sa 'Volmartom'", rekao je Sonders. "Oni su drugačiji... Ono što oni zaista jesu je pogodna destinacija koja omogućava ljudima da kupuju osnovne stvari, plus niz drugih pogodnosti."

image
VV inauguration
banner