Magazin

Da li je privatnost usled digitalnog pristupa svemu i svima, postala mit u 21. veku

Tek što ste našli omiljeni gadžet na Amazonu, a već vam je u novostima na društvenim mrežama izašla nova ponuda sličnih proizvoda. Činjenica je da 4 najveća tehnološka giganta Amazon, Gugl, Epl i Fejsbuk imaju više informacija o vama i znaju vas intimnije nego svi vaši najbliži prijatelji.
Da li je privatnost usled digitalnog pristupa svemu i svima, postala mit u 21. veku© Pixabay/LoboStudioHamburg

Čini se kao da je Orvelov Veliki brat iz knjige „1984“ uveliko prisutan.

Društveni mediji omogućili su zavirivanje u svaki kutak planete, ali i voajersko zavirivanje po profilima slavnih. Kažu da kada su na mrežama, slike i informacije postaju javno dobro. Međutim, informaciona privatnost je vaše pravo da imate kontrolu nad ličnim informacijama, ali i načinom kako se one prikupljaju i koriste.

Prema podacima stručnjaka za društvene medije, ljudi većinom na Instagramu postavljaju objave  3-7 puta nedeljno. Dnevno se na Fejsbuku postavljaju objave jednom ili dva puta, a na Tviteru jednom do pet puta dnevno.

Statistike pokazuju sledeće:

  • Instagram dnevno beleži 3,76 milijardi poseta, a 500 miliona ljudi dnevno objavi nešto na svom storiju. Prosečno vreme koje korisnici provedu na Instagram aplikaciji je pola sata dnevno.
  • Na Fejsbuku, kao trećoj društvenoj mreži po posećenosti, korisnici provode po 34 minuta dnevno. 

Naši prijatelji objavljuju slike svoje dece, slike sa mora, svadbe, čestitaju rođendane, izjavljuju saučešća... Ovaj vid komunikacije je postao opšte društveno prihvatljiv, a čovek se mora kretati u sistemu i društvu koji je oko njega, inače je neprihvaćen. U tom sistemu, odaje se i ostavlja mnogo informacija o sebi i svojoj porodici, koje mogu nekada biti iskorišćene i u loše svrhe.

Društvene mreže su postale mesto na kome se poznati međusobno optužuju, pa neretko taj sukob završi na naslovnim stranama. Bezbednost i privatnost na mreži su ugroženi, a postoji tendencija da to budu i u budućnosti još više. Svakom korisniku je potrebna privatnost, posebno deci jer su ona najugroženija.

Vođeni informacijama koje mreže imaju o nama, ali i sve većim brojem dece koja su na njima, snimljen je i film „Nepopravljivi Ron“. Film prikazuje kako jedna kompanija pravi savršenog prijatelja, za svako dete ponaosob, a koji je nastao prikupljanjem informacija sa interneta o tom detetu. Završava se mešavinom romantičnog viđenja da će čovečanstvo i dalje ceniti iskrene prijatelje, ali i da će tehnika i mreže ostati sveprisutni i u budućnosti.

Zamislite da vam neko ovoga momenta oduzme sve društvene mreže na mesec dana, da nemate priliku da objavite ni jednu svoju sliku, sliku dece ili izrazite svoje mišljenje i stav o stanju u medijima i društvu? Teško. Koliko su različite platforme krive za uplitanje u lične informacije, toliko su i ljudi krivi jer su poklekli pred tehnologijom. Čovek nema koga da krivi za izloženost u svakom smislu, osim samog sebe.  

Privatnost je osnovno ljudsko pravo, ali i pravo da vas niko ne uznemirava ili da vam se meša u život. Izgleda da je privatnost 21. veka trenutno samo u mislima i intimnim željama, u koje još nijedan softver nije uspeo da pronikne.

image