Svet

Rumunija i Bugarska i dalje van Šengena

Ove zemlje se 31. marta pridružuju šengenskom prostoru, ali to ne važi za kopnene puteve, koji su od vitalnog značaja za industriju
Rumunija i Bugarska i dalje van ŠengenaGetty © Marcel Mettelsiefen

Brend "Dačija" poznat je po tome što je veoma jeftin automobil, ali mali broj Evropljana shvata koliko vremena i novca je potrebno da se ova vozila proizvedu u Rumuniji, piše "Blumberg".

Kamioni koji prevoze pojedine komponente treba da čekaju od nekoliko sati do nekoliko dana na granici sa Mađarskom, u redovima koji se protežu kilometrima, kako bi ušli u šengenski prostor Evropske unije - bescarinsku zonu, koja pokriva veći deo bloka, ali ne i Rumuniju i Bugarsku.

Posle višegodišnjih pregovora, dve zemlje će se 31. marta pridružiti Šengenu, ali samo kada je reč o vazdušnim i morskim putevima. Kopnena granica ostaje, zbog protivljenja unutar EU, pre svega Austrije. I dalje ćemo gledati beskrajne redove kamiona na graničnim prelazima.

Austrija se plaši ulaska ilegalnih imigranata. Uoči izbora za EU, birači u Zapadnoj Evropi sve glasnije podržavaju desničarske stranke. Rumunsku automobilsku industriju, koja uključuje "Reno" i "Ford", kao i stotine dobavljača delova, ostavljanje van Šengena košta oko 60 miliona evra godišnje.

"Ovo neće doneti ništa dobro automobilskoj industriji, jer je problem kopnena granica", rekao je Adrijan Sandu iz rumunskog udruženja proizvođača automobila. "Naša industrija gubi oko 180.000 evra dnevno."

Evropska komisija tvrdi da i Rumunija i Bugarska ispunjavaju sve tehničke kriterijume.

Ostanak izvan Šengena, koji uključuje 23 od 27 članica EU, košta između dva i pet odsto bruto domaćeg proizvoda, saopštio je bugarski ministar finansija Asen Vasilev. Slične brojke važe i za Rumuniju.

Situacija se pogoršala otkako su dve zemlje postale glavna ruta za tranzit ukrajinskog žita.

Zemlje se za uvoz i za izvoz u velikoj meri oslanjaju na kopnene puteve. Puni ulazak u Šengen značio bi uštede za rumunske transportne kompanije od oko 100 miliona evra godišnje

"Ovo je ozbiljan problem i za Evropu", rekao je bugarski ministar ekonomije Bogdan Bogdanov u novembru.

Bugari su sve više razočarani načinom na koji ih tretira EU.

Austrija traži bolju graničnu kontrolu na kopnu i želi da i Sofija i Bukurešt primaju migrante iz Avganistana i Sirije.

"Učinićemo sve što je potrebno da postanemo deo Šengena", rekao je lider rumunske vladajuće Liberalne partije Nikolaj Ćuka. "Vreme je novac, a niko ne želi da gubi novac čekajući na granici."

image
Parada pobede u Moskvi uživo na RT Balkan
banner