Svet

Kasni nemački "mega projekat": Zašto MRAP-ova iz Berlina još nema u Kijevu?

Jedino što je zasad izvesno jeste da je Nemačka obećala pomoć. Veliko je pitanje, međutim, kada će ta pomoć stići
Kasni nemački "mega projekat": Zašto MRAP-ova iz Berlina još nema u Kijevu?© HUM Images/Universal Images Group via Getty Images

Nemačka planira "mega projekat" podrške Ukrajini. Kijevu će, prema pisanju "Bilda", isporučiti 400 teških oklopnih transportnih vozila "MRAP". Ali kada, ni u Berlinu ne znaju.

Reč je o "vozilima zaštićenim od mina i zaseda" kompanije iz Flazenburga FFG, a "Bild" saznaje da je u pitanju ukupno 400 transportera za koje uopšte nije ni jasno da li zaista štite od mina, pa zato isporuka i kasni.

"Postoji ugovor između FFG i Ukrajine, koji finansira Nemačka. Prema našim saznanjima, sva vozila će biti isporučena 2024. godine", potvrdio je portparol savezne vlade, nakon što je nemački ministar odbrane Boris Pistorijus 19. marta najavio  je nemačku podršku Ukrajini koja, između ostalog, uključuje "100 zaštićenih pešadijskih vozila".

"Bild" doznaje da je ipak reč o 400 komada, a pozivajući se na tajni dokument ministarstva odbrane iz septembra 2023.  dodaje i da je plan bio da FFG isporuči serije od po 20 vozila od januara do oktobra 2024. Dakle, 200 MRAP vozila za deset meseci.

Ali, ništa od toga.

Portparol ministarstva potvrdio je "Bildu" da do sada nije isporučeno nijedno vozilo ovog tipa, a medij saznaje da je raspored isporuke skraćen i odložen. Ove godine, Kijevu je trebalo da stigne samo 100 "MRAP" vozila a oni bi, umesto od januara trebalo da budu isporučivani od maja 2024. godine.

No i to su izgleda samo puste želje – nemački medij saznao je, takođe, iz tajnih dokumenata, da će početak isporuke biti pomeren na jun 2024. godine. 

Izvori iz ministarstva javno kažu da isporuka vozila kasni zbog činjenice da FFG ne pravi suštinske komponente MRAP-a, već ih nabavlja iz SAD, pa ceo proces isporuke kasni zbog "restriktivnih izvoznih dozvola iz SAD u Nemačku". U tajnosti, odnosno, u poverenju, kažu novinarima "Bilda" da je reč o nečem drugom.

Iako se vozilo smatra "zaštitnim od mina", zapravo ne postoje nikakvi neophodni sertifikati za protivminsku zaštitu kojim bi se Ukrajincima zaista i garantovala zaštita od mina i drugih eksplozivnih naprava. Ironično, ali naziv MRAP (Mine resistant ambush protection) bukvalno znači "otporan na mine - zaštita od zaseda".

Štaviše, do sredine aprila nisu izvršena nikakva uspešna testiranja eksploziva neophodna da bi se sertifikati dobili. Protivminska zaštita vozila koju je obećao FFG još nije dokazana.

image
VV inauguration
banner