Kultura

Selekcija 69. Sterijinog pozorja: Sedam predstava u takmičarskom programu, tri u Krugovima

Selektorka je pogledala oko 70 predstava iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Mađarske i Srbije, te konstatovala da su produkcije savremene originalne domaće drame bile skromne
Selekcija 69. Sterijinog pozorja: Sedam predstava u takmičarskom programu, tri u Krugovima© Стеријино позорје

Takmičarski program 69. Sterijinog pozorja, pozorišnog festivala koje će se održati od 26. maja do 3. juna u Novom Sadu, činiće sedam predstava među kojima su tri praizvedbe savremenih originalnih dramskih tekstova, najavila je selektorka festivala, pozorišna kritičarka Ana Tasić, na konferenciji za novinare.

U procesu selekcije programa za ovogodišnje Pozorje Tasićeva je pogledala oko 70 predstava iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Mađarske i Srbije, da bi odabrala sedam za Takmičarski program i tri za Međunarodnu selekciju "Krugovi".

"Prioritetan kriterijum u izboru predstava bio je njihov umetnički kvalitet, vrednosti dramskih tekstova, režije, glume, muzike, scenografije i kostima i sve ostalo bilo je podređeno tome, geografsko poreklo dela, opšte tematske odrednice programa, produkcijski uslovi izvođenja", navela je selektorka u svom obrazloženju.

Specifičnost ovogodišnje selekcije je da sve tri praizvedbe savremenih originalnih dramskih tekstova – Milana Ramšaka Markovića ("Kišni dan u Gurliču", Prešernovo gledališče Kranj i Mestno gledališče Ptuj), Tanje Šljivar ("Režim isceljenja", Hrvatsko narodno kazalište Varaždin) i Vide Davidović ("Mali ratovi i kabine Zare", Narodno pozorište Republike Srpske, Banjaluka), dolaze iz pozorišta van Srbije.

Za Sterijine nagrade takmičiće se i autorski projekat Andraša Urbana "Bilo jednom u Novom Sadu", koji preispituje smisao i funkcije pozorišta u savremenom društvu, u kontekstu istorije Novosadskog pozorišta.

"Na repertoaru će se naći i adaptacija drame 'Sirota Mileva iz Bosne u našoj civilizaciji godine 1878' Albine Podgradske u režiji Anđelke Nikolić. Uključeno je i novo čitanje bajkovite i arhetipske drame Milene Marković 'Brod za lutke', u neobično estetizovanom, poetskom viđenju Kokana Mladenovića, na sceni u Bitolju. I na kraju, ali svakako ne najmanje važno, biće izvedena i nova dramatizacija Selenićevog romana 'Očevi i oci' Kate Đarmati (Narodno pozorište u Beogradu), u takođe istraživačkoj, postdramskoj formi reditelja Veljka Mićunovića", naglasila je Tasićeva.

U "Krugovima" će se naći tri vredne i tematski međusobno bliske predstave u pogledu dramatičnih, trilerskih, epskih i tragikomičnih odsjaja ličnih i političkih razdora u savremenoj istoriji eksjugoslovenskog prostora: "Moji tužni monstrumi" (Gradsko dramsko kazalište Gavela, Zagreb), "Crvena voda" (HNK Split) i "Ljubičasto" (Kamerni teatar 55, Sarajevo).

Ana Tasić je istakla i da se slogan 69. Pozorja "(Post)apokaliptične svetlosti pozornica" u najvećoj meri odnosi na predstave koje su donele praizvedbe savremene drame.

Ipak, kako je primetila, s obzirom na to da je selekcija uvek odraz produkcije, program festivala ne može ići kvalitativno dalje od mogućnosti repertoara pozorišta, a oni su ove sezone u Srbiji, tj. između 20. marta 2023. i 20. marta 2024, bili vrlo skromni, u kvantitativnom, ali i kvalitativnom pogledu umetničkih vrednosti produkcije savremene originalne domaće drame (oko deset predstava).

image