Magazin

Dizajnerka novih uniformi "Er Srbije" za RT Balkan: Želela sam da napravim spoj nespojivog

Motivi srpskog kulturnog nasleđa sa simbolima "Er Srbije nalaze se na novim uniformama za zaposlene koje je avio-kompanija "Er Srbija" prošle nedelje predstavila na modnoj reviji povodom proslave deset godina postojanja. Pobednički dizajn je dala modna kreatorka Milena Bojić, čiji je rad već danima tema na društvenim mrežama. Dizajnerka za RT Balkan otkriva izvor inspiracije, proces rada i sopstvene utiske o reakcijama javnosti na njenu usvojenu ideju spajanja tradicionalnog i savremenog.
Dizajnerka novih uniformi "Er Srbije" za RT Balkan: Želela sam da napravim spoj nespojivog© Атеље Милена Бојић, Air Serbia

Uniforme sa modne revije koju je organizovala "Er Srbija" su od prošle nedelje veoma aktuelna tema na društvenim mrežama, prvenstveno zbog upadljivih tradicionalnih motiva na maramama i kravatama kabinskog osoblja. Modna kreatorka Milena Bojić je za RT Balkan podelila zašto su baš etnografski motivi, tačnije pirotske šare, bile njena glavna inspiracija.

"Kada su nas pozvali na konkurs, već sam tada imala ideju šta ću da nacrtam, pomislila sam da mi je logo "Er Srbije" veoma inspirativan. Ja imam pirotski ćilim u kući i to je nešto što je naša kulturna baština, pa sam želela da napravim spoj nespojivog," objasnila je Milena.

Dodaje da, kada je u pitanju teget radno odelo, nije bilo previše prostora za maštovitost, ali pošto je za njen brend jedna od glavnih inspiracija oduvek bila uniforma, uspela je da pronađe način da ukombinuje savremene siluete i oblike sa etno motivima.

"S druge strane, moramo dati i svoj lični pečat. Gledala sam kako su to radile razne svetske avio-kompanije, koliko su daleko išli i kako su implementirali nacionalne motive u uniforme. Na primer, crnogorski dizajn ima implementiran zlatni vez, to me je inspirisalo da i mi imamo nešto specifično i naše."

U zvaničnom opisu procesa rada, pokazano je da je period pripreme zapravo najduže trajao, a da su glavne asocijacije na kompaniju, koje će kasnije biti primenjene u dizajnu, bile pouzdanost, preciznost i tradicija, kao i osećaj ponosa, jer Srbija predstavlja jednu od retkih država koje su uspele da očuvaju nacionalnu avio-kompaniju.

Sledeći korak je bio traženje palete boja, motiva i prikupljanje inspiracije i definisanje teme asimetrije. Klasične forme radne uniforme su "presečene" asimetričnim linijama, što je unelo dinamiku u dizajn. Pojas i marama predstavljaju spoj etno motiva i logotipa kompanije, iako je za Milenin atelje izlazak iz standarne forme je bio pomalo rizičan potez, rezultati su bili zadovoljavajući.

"Bela košulja sa efektom "krila" je personifikacija same prirode posla, taj komad je morao biti ukrojen, rigidan i precizan kao što je i misija svakoga ko je obuče. Muški deo uniformi je klasičniji, ali komplementaran u boji i formi sa ženskim komadima," navodi kreatorka. "Zanimljivo je da je usvojeni dezen za detalje očarao i predstavnike za izbor muških uniformi, usledilo je više pokušaja da isti provučemo kroz muški dizajn, pa smo na kraju odlučili da segmente sa marame i pojasa "razbacamo" po svilenim kravatama i tako napravimo vezu."

Ceo je proces trajao oko godinu dana, u strogoj tajnosti, a sve modele je kabinsko osoblje testiralo pre usvajanja konačnih dizajnerskih rešenja.

Veliki broj ljudi je bio oduševljen dizajnerskim rešenjem i svežim vizuelnim identitetom "Er Srbije", ali pojedini korisnici društvenih mreža smatraju da kombinovanje etno motiva u savremen dizajn predstavlja sinonim za radikalizam, nacionalizam ili da čak podseća na ruske ratne uniforme. 

"Razumem da se nekima i ne sviđa, to je normalno i očekivano. S druge strane, ne vidim ništa pežorativno u okretanju ka srpskoj tradiciji, bilo bi mi žao da ne iskoristim tako nešto. Svako ima pravo na svoje mišljenje i to poštujem. Danas se nacionalna pripadnost politizuje, pa čak i ovo. Ovi motivi su mi jednostavno estetski lepi i želela sam to da implementiram i ne obazirem se previše na takve komentare. U doba današnjih sukoba, zaista nije ideja da dizajnom podsećamo na vojne uniforme," objasnila je Milena.

Dizajnerka je takođe navela da, kada bi putovala sa decom avionom i kada bi ona ugledala logo "Er Srbije", uzviknula bi: "Eno ga onaj znak koji mama stalno crta!". Ova mala angedota je predstavljala delić posvećenosti i truda koji je trajao mesecima, da bi se projekat usavršio i dobio verodostojnu pažnju.

image