Srbija i Balkan

Krađa, plagijat ili (ne)sporazum: Kako je nastao logo kampanje "Srbija protiv nasilja"

Vizuelno rešenje za izložbu "Velikanke srpske kulture" našlo se na plakatima, bilbordima i promo autobusima u kampanji za predstojeće izbore
Krađa, plagijat ili (ne)sporazum: Kako je nastao logo kampanje "Srbija protiv nasilja"© РТ Балкан

Od optužbi za krađu protesta koji su na samom početku bili građanski, a ne politički, koalicija "Srbija protiv nasilja", čiji su nosioci Marinika Tepić i Miroslav Aleksić, stigla je sada, u jeku izborne kampanje – i do optužbi za krađu vizuelnog identiteta.

Tviter javnost, pa i muzej "Dom Jevrema Grujića" iznenadili su se time što se ilustracija sa plakata za prošlogodišnju izložbu "Velikanke srpske kulture", ničim izazvana, doduše u malo izmenjenoj varijanti, pojavila kao logo na promotivnim video-snimcima i bilbordima, pa i promotivnim autobusima "Srbije protiv nasilja".

"Iznenađena sam velikom sličnošću logoa te koalicije sa logom naše platforme 'Velikanke srpske kulture' čiji je jedan deo bila izložba održana od 2021. do 2022. Autori platforme su Dom Jevrema Grujića i Kancelarija za kulturnu diplomatiju, a kreatori vizuelnog identiteta platforme smo dizajner Slaviša Savić i ja", ukazuje direktorka muzeja "Dom Jevrema Grujića" Branislava Conić, koja dodaje da njihov pravni tim istražuje da li je Savić imao pravo da dizajn adaptira i ustupi nekome drugom.

Grafički dizajner Slaviša Savić, docent na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, celu "aferu" tumači kao nesporazum. On je, naime, potvrdio za RT Balkan da je autor oba rešenja, i dodao da je "pretpostavljao da će neko primetiti sličnost jer su sad aktuelni logotipi za poštu a i izbori su na pomolu". 

Niti je, kaže, "Srbija protiv nasilja" ukrala logo, niti je, pravda se, on "pokrao samog sebe", odnosno plagirao svoj raniji rad.

"Izložba 'Velikanke srpske kulture' održana je pre dve godine i za
nju sam uradio plakat, jer izložba ne može da ima logo. Za koaliciju 'Srbija protiv nasilja' sam napravio logo, koji je inspirisan pomenutim rešenjem i koji je modifikovan odnosno promenjen da nije u pitanju žensko lice i da se uklopi u tipografiju, tako da ceo oblik Srbije nije zastupljen. Nemam nameru da se pravdam. Uradio sam nešto što je uobičajena praksa kod grafičkih dizajnera, u pitanju je moj stil u kojem sam inspirisan geografijom, i mnogi moji radovi upravo imaju taj prepoznatljiv prizvuk", ukazuje naš sagovornik.

Crtež se u kampanji, tvrdi Savić, koristi u nešto izmenjenoj verziji.

Nije šija nego vrat: umesto prljavo roze boje, granica kojima je država uokvirena ova politička opcija iskoristila je jarko crvenu boju, dok je tamno ljubičastu pozadinu plakata zamenila plavom.

Natpis "Velikanke srpske kulture" koji u ilustraciji za izložbu diskretno stoji "preko" zapadnog dela zemlje, "Srbija protiv nasilja" zamenila je nazivom ove političke opcije u krupnijem fontu i to baš u poziciji zbog koje su tviteraši odmah zaključili da je "Srbija protiv nasilja" prikazala mapu Srbije bez Kosmeta.

"Ova pro-NATO opozicija 'ladno ukrala logo muzeja Dom Jevrema Grujića. Pride, odsekli su KiM što možda nešto i govori", upozorio je tviteraš koji se predstavlja kao Đorđe Stamenković Mačak.

"Ima li bar jedna stvar koju rade pošteno", čudio se korisnik naloga Novosadske vesti.

Ujdurmi su se brzo priključili i politički rivali ove koalicije, pa je tako dr Branislav Nestorović, jedan od kandidata na izborima i nosilac liste "Mi - glas iz naroda", to kratko prokomentarisao rečenicom: "Jednom lopov uvek lopov".

Poslanik Srpske napredne stranke Milenko Jovanov rekao je da je to "hit".

"Polovinu logoa ukrali, a drugu polovinu prekrili nazivom liste koji je takođe ukraden...", naveo je član predsedništva SNS-a, aludirajući na to da je koalicija "pozajmila" ne samo protest, već i naziv protesta nastalog nakon masovnih ubistava u Srbiji.

Savić, međutim navodi da svako ima pravo na svoje mišljenje, ali da su reči poput ukrao prejake i olako izgovorene.

"Ako je već tema zloupotreba, onda je po meni mnogo veća krađa ili zloupotreba slogana vladajuće stranke od pokojnog premijera 'Srbija ne sme da stane'
i to od čoveka koji je izjavio da se dva puta napio u životu, kada je Zvezda pobedila u Bariju i drugi put kada je ubijen premijer njegove zemlje", ističe naš sagovornik.

On dodaje i da je logo za koaliciju uradio besplatno. Da li je istom prilikom mogao i da bude originalniji, drugo je pitanje...

image