Ekonomija

Trese se tržište dizela: Smanjena proizvodnja dovešće do skoka cena

Posledice se već osećaju na nekim tržištima, cene bi mogle da nastave da rastu tokom zimskih meseci kada potražnja bude veća
Trese se tržište dizela: Smanjena proizvodnja dovešće do skoka cenawww.globallookpress.com © Keystone Press Agency

Svetske rafinerije nafte pokazale ne mogu da proizvedu dovoljno dizela, što bi ekonomije moglo da ostavi bez goriva neophodnog za transport i stvori nove inflatorne probleme, prenosi "Blumberg".

Dok su cene nafte u usponu, u petak su bile nešto ispod 95 dolara po barelu, njihov rast je mali poređenju sa porastom cena dizela. One su u Americi u četvrtak skočile na iznad 140 dolara, što je najviši nivo u istoriji za ovo doba godine. Evropski ekvivalent je od leta poskupeo 60 odsto.

Situacija bi mogla dodatno da se pogorša. Saudijska Arabija i Rusija smanjile su proizvodnju sirove nafte, a te dve zemlje su 5. septembra najavile da će nastaviti proizvodnju na tom nivou do kraja godine - u periodu u kom potražnja za gorivom obično raste.

"Postoji rizik da će tokom zimskih meseci doći do stalne zategnutost na tržištu, posebno za destilate", rekao je šef odeljenja za tržište nafte u Međunarodnoj agenciji za energiju Toril Bosoni, misleći na kategoriju goriva koja uključuje dizel. "Rafinerije se bore da održe korak", ocenio je Bosoni.

Ove godine postojao je i pritisak na rafinerije da prave druge proizvode, poput mlaznog goriva i benzina, gde je potražnja takođe snažno porasla, kaže analitičar u "Goldmen saksu" Kalum Brus.

Rafinerije su smanjile proizvodu tokom pandemije kovida 19, kada je potražnja za gorivom bila niža, ali se sada suočavaju sa problemima nedovoljnih proizvodnih kapaciteta.

Zbog toga postoji zabrinutost oko snabdevanja iz nekih ključnih zemalja izvoznika dizela. Rusija, koja je uprkos zapadnim sankcijama i dalje jedan od vodećih izvoznika, nagovestila je da želi da ograniči količinu goriva koje šalje na globalna tržišta.

Kina, još jedan potencijalni snabdevač, nedavno je izdala novu kvotu za izvoz goriva, ali trgovci i analitičari u Aziji kažu da najavljene količine neće biti dovoljne da spreče probleme na tržištu do kraja godine.

Posledice smanjene proizvodnje već se osećaju u ključnim čvorištima za skladištenje. Zalihe u SAD i Singapuru trenutno su ispod sezonski normalnih nivoa, dok su zalihe u zemljama OECD-a su niže nego što su bile pre pola decenije.

image