Ekonomija

"Er Srbija" ponovo širi krila pod okriljem države: Šta znači "Etihadov" let iz Srbije

Ministar finansija Siniša Mali je izjavio da "Etihad" izlazi iz vlasništva zbog svojih poslovnih odluka, ali da je na državi Srbiji da dalje razvija svoju kompaniju
"Er Srbija" ponovo širi krila pod okriljem države: Šta znači "Etihadov" let iz Srbije© Ер Србија

"Er Srbija" se ponovo vratila pod okrilje države. Proteklih godina "Etihad ervejz" se postepeno povlačio i smanjivao udeo u vlasništvu, koje je na kraju iznosilo svega 16,42 odsto. Ekonomisti smatraju da je to dobra vest, ali je uzimaju sa dozom rezerve, jer još uvek nisu poznati detalji transakcije.

Ministar finansija Siniša Mali je izjavio da "Etihad" izlazi iz vlasništva zbog svojih poslovnih odluka, ali da je na Srbiji da dalje razvija svoju kompaniju. On je rekao da sledi nabavka velikih aviona i otvaranje novih destinacija. Nije, međutim, navedeno koliko je našu zemlju koštao izlazak arapske kompanije iz vlasništva.

Podsetimo, Aleksandar Vučić, koji je tada bio prvi potpredsednik Vlade Srbije i generalni direktor kompanije "Etihad ervejz" Džejms Hogan potpisali su u avgustu 2013. godine ugovor o strateškom partnerstvu kojim se predviđa da "Jat ervejz" promeni ime u "Er Srbija" i da "Etihad" postane vlasnik 49 odsto nove kompanije.

"JAT je bio kompanija koja je bila priznata u svetu, ali je zbog sankcija i svih problema kasnije došla u veoma tešku poziciju, pa je država našla rešenje, da stupi u partnerstvo sa 'Etihadom' i sada je situacija mnogo bolja. Ako takvu kompaniju vraćate u svoje vlasništvo, vest je na prvu loptu, sama po sebi jako dobra. Da bismo mogli da cenimo na drugu loptu, morali bismo da imamo mnogo više informacija. To znači da moramo da znamo koliko nas to košta, koliko je država uložila od kada je 'Etihad' ušao u 'Er Srbiju', šta tačno preuzimamo i kakve su naše obaveze u budućnosti", kaže profesor Ljubodrag Savić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

On napominje da je, bez sumnje, "Er Srbija" obezbedila više destinacija, bolje avione i da se pozicionirala na saobraćajnom nebu Evrope i sveta.

"To su sve, naravno, dobre vesti, ali u interesu države i građana je da Vlada Srbije objavi dokumenta o tome koliko smo uložili, koliko je ljudi zaposleno, šta smo dobili i na kraju šta preuzimamo. Da se napravi jedna rigorozna ekonomska analiza, koja kaže dobili smo kompaniju 100 odsto u vlasništvu, koja je sasvim solidna, a to nas je koštalo - toliko", smatra Savić.

Do perioda pre pandemije "Er Srbija" je poslovala pozitivno. U 2019. beleži nešto više od devet miliona evra profita, ali istovremeno i državnu pomoć od oko 20 miliona evra. Mediji su pisali da je tokom pet godina pre pandemije država u "Er Srbiju" iz budžeta "prosledila" oko 200 miliona evra.

Od septembra prošle godine, država je zvanično vlasnik 83,58 odsto ove avio-kompanije, dok je udeo "Etihad ervejza" bio 16,42 odsto. Tada je država povećala svoj udeo u vlasništvu u nacionalnom avio-prevozniku uplativši 1,82 milijarde dinara, što je bilo 15,47 miliona evra. Zajedno sa prethodnom dokapitalizacijom iz decembra 2020. godine, država je svoj ulog u kapital 'Er Srbije' tada povećala za ukupno 115,47 miliona evra.

Profesor Ekonomskog fakulteta Dragan Đuričin izjavio je danas da su trendovi u avijaciji pozitivni u poslednje vreme, tako da im se Srbija priključuje na najbolji način.

"Poznato je da državu čine himna, zastava, ustav i nacionalna avio-kompanija. Strateška saradnja sa 'Etihadom' je bila dobar potez, jer je podigla nivo aktivnosti 'Er Srbije', kao i broj aviona u floti. Preuzimanje vlasništva je opredeljeno interesima Srbije i interesima njenog strateškog partnera, koji je davao avione na lizing. To pokazuje snagu naše zemlje i njene finansijske mogućnosti, da preuzme stoprocentno vlasništvo, sa kojim može da pravi nove vrste strategijskih alijansi sa novim kompanijama", rekao je Đuričin za Tanjug.

Deset godina "Er Srbije" u brojkama

Pre nekoliko dana, 26. oktobra "Er Srbija" je obeležila deset godina od kada je pokrenuta, pod novim imenom i sa novim vizuelnim identitetom. Iz kompanije su tada saopštili da je poslovanje potpuno transformisano, da je udvostručen broj destinacija u mreži, tako da "Er Srbija" u putničkom i teretnom saobraćaju danas leti do više od 80 redovnih i čarter destinacija u Evropi, na Mediteranu, Severnoj Americi, Aziji i Africi. Uvedene su i tri interkontinentalne destinacije – Njujork, Tjenđin i Čikago.

"Kompletno je obnovljena flota kompanije i trenutno je čine dva širokotrupna erbasa A330-200, 13 uskotrupnih aviona iz porodice erbas A320, kao i sedam turboelisnih ATR aviona za regionalne letove.

"Er Srbija" je u oktobru premašila broj od 3,5 miliona prevezenih putnika od početka godine, a očekuje se da bi do kraja 2023. mogao da bude nadmašen i apsolutni rekord od četiri miliona prevezenih putnika u jednoj godini, što je više nego trostruko u odnosu na poslednju godinu pre pokretanja "Er Srbije". U protekloj deceniji, srpska nacionalna avio-kompanija ukupno je obavila više od 310.000 letova i prevezla više od 25 miliona putnika.

"Sa najmlađom flotom u regionu, više od 1.400 zaposlenih i jasno definisanom strategijom održivog razvoja nastavljamo u još bržem ritmu, spremni da se prilagodimo svakoj promeni na tržištu, da poslujemo profitabilno i konstantno unapređujemo uslugu u interesu naših putnika", rekao je Jirži Marek, generalni direktor "Er Srbije".

U 2023. godini, "Er Srbija" je oborila sve rekorde u broju realizovanih letova i destinacija do kojih kompanija leti. Od početka godine, pokrenuto je više od 20 novih destinacija i obavljeno je više od 36.000 letova. Iz kompanije navode da su preliminarni finansijski rezultati pokazali da je u prvoj polovini godine zabeležen profit od 22,4 miliona evra, što je praktično na nivou profita za celu 2022. godinu.

image