Svet

"Boing" Ukrajini šalje oružje, a sa njihovih aviona otpadaju delovi - i to u letu

Ovo doprinosi utisku da je "Boing" zaboravio kako se prave avioni, ocenjuje analitičar
"Boing" Ukrajini šalje oružje, a sa njihovih aviona otpadaju delovi - i to u letu© Tanjug/National Transportation Safety Board via AP

Pogrešno izbušene rupe, labavi vijci kormila, a sada i deo trupa koji se katapultirao tokom leta na potpuno novom avionu, ostavljajući užasnute putnike izložene zjapećoj rupi u kabini na visini od 16.000 stopa (4.900 metara) - za samo nekoliko meseci, poverenje u kvalitet kompanije "Boing", najvećeg američkog izvoznika i jednog od glavnih snabdevača Kijeva oružjem, drastično je palo.

Dve smrtonosne nesreće sa 737 "maksom" pre nekoliko godina poljuljale su poverenje u kompaniju, samo da bi ga najnoviji incident dotukao. Nesreća se dogodila 5. januara uveče kada su se vrata "boinga 737 maks 9" kompanije "Aljaska erlajns" katapultirala u letu.

Regulatori su reagovali brzo, prizemljivši 171 avion, uključujući celu flotu "maks 9" u SAD. Zvaničnici kažu da samo pukom srećom niko nije ozbiljnije povređen u incidentu, budući da na tom letu niko nije sedeo pored vrata.

Zvaničnici su sada pronašli vrata koja su odletela i pokušavaju da utvrde šta je izazvalo iznenadnu dekompresiju na novom "Boingovom" avionu.

Akcije Boeinga pale su za 7,9 procenta na trgovanju u SAD u ponedeljak, a iako će poremećaj vazdušnog saobraćaja biti kratkotrajan, ovaj proizvođač aviona dugoročno će osećati posledice.

"Ovakva vrsta kvara ne bi trebalo da se desi ni na jednom avionu, ali da se dogodi na avionu starom tri meseca je neprihvatljivo", rekao je Nik Kaningem, analitičar agencije "Partners". "Ovo doprinosi utisku da je 'Boing' zaboravio kako da prave avioni", dodao je Kaningem.

Incident se dogodio u prelomnom trenutku za američkog proizvođača aviona koji je usred pokušaja da poveća brzinu kojom pravi svoje avione, naročito posle problema sa snabdevanjem zbog kojih je 20 meseci kasnio sa isporukama i ugrozio svoj vodeći program izgradnje novog aviona američkog predsednika.

Proizvođač se plaća po isporuci, tako da je povećanje komercijalne proizvodnje ključno za postizanje finansijskih ciljeva kompanije, uključujući generisanje 10 milijardi dolara godišnjeg slobodnog toka gotovine do 2026.

Trenutno "Boing" pravi 38 mlaznjaka mesečno u jednoj od svojih fabrika u blizini Sijetla i kaže da planira da do sredine decenije dostigne 50 mesečno. Sa ovakvim nezgodama, taj cilj neće biti ostvariv.

image