Magazin

Da li nas TikTok čini gorim ili boljim i zašto Amerikanci smatraju da im ugrožava bezbednost

Ukoliko se društvena mreža TikTok ne odvoji od svoje matične kompanije sa sedištem u Kini, i postane potpuno američka kompanija sa sedištem u SAD, postoji mogućnost da će Vlada SAD zabraniti ovu mrežu u svojoj zemlji. Biće zabranjene poslovne transakcije sa TikTokom, pre svega u prodavnicama aplikacija za Epl i Android uređaje.
Da li nas TikTok čini gorim ili boljim i zašto Amerikanci smatraju da im ugrožava bezbednostGetty © Dan Kitwood

Vlada SAD izrazila je da želi da zabrani TikTok, jer zakonodavci žele da primoraju ovu društvenu mrežu da se odrekne svogudela i postane potpuno američka kompanija sa sedištem u SAD. Ukoliko ne dođe do ovoga (kineska vlada je najavila da će se suprostaviti), zabrana bi mogla doći u obliku zabranjivanja poslovnih transakcija sa ovom društvenom platformom, odnosno zabrane u prodavnicama aplikacija za Epl i Android uređaje.

Obrazloženje koje je dala Vlada SAD za ovu komplikovanu zbrku, koja je uključivala saslušanje sa izvršnim direktorom TikTok-a, je nacionalna bezbednost. Veliki deo Kongresa zabrinut je da bi, kineska vlada mogla da pristupi podacima američkih korisnika i da im nudi ili ih potisne iz određene vrste sadržaja. Sudeći po mnogim pitanjima koja su postavljali kongresmeni (jedan se pitao da li TikTok ima pristup njegovoj "kućnoj mreži"), čini se da zvaničnici jedva shvataju šta je TikTok, smatrajući ga odgovornim za sve nestašluke koje deca prave u onlajn svetu, piše "Voks".

TikTok je zapravo dobar

Kada je TikTok došao na scenu 2018. godine proistekao je iz platforme na kojoj su uglavnom bili deca i mladi tinejdžeri koji su sinhronizovano otvarali usta uz ubrzane verzije najpopularnijih hitova. TikTok-u je trebalo nekoliko meseci da otkloni ovakve sadržaje. A onda je polako sve više ljudi postalo očarano njegovim alatima za uređivanje video zapisa, rastućom formom komedije, a bum je doživeo tokom karantina kada je TikTok je ponudio bekstvo od surove realnosti - preko simpatičnog sadržaja ili zabave za čitave porodice koje su učile plesne pokrete dok su zajedno kod kuće. Koliko god TikTok stvarao zavisnost, on ne mami stalnim obaveštenjima na način na koji to rade Fejsbuk i Instagram, neprestano zahtevajući pažnju korisnika.

Čak i pre pandemije, bilo je jasno da je ova društvena mreža izuzetno moćno sredstvo komunikacije. Pre svega jer su TikTok video snimci ograničeni na tri minuta (ograničenje je prvobitno bilo 60 sekundi), svačiji video može da se širi mrežom, čak i ako osoba nema pratioce i na kraju većinu vremena korisnici vide lice osoba koje se snimaju, što stvarajaču i bolju socijalnu vezu sa korisnicima. 

U jednom trenutku, delovalo je da je ova mreža ubrzala širenje dezinformacija, ali i to je imalo pozitivan ishod, jer je podstaklo mlade ljude da isprave nepravde koje su se pojavljivale tako što su se angažovali da glasaju, da se angažuju u lokalnoj politici i da se organizuju - ponekad i protiv TikToka. Ova socijalna mreža inspirisala je ljude ne samo da glasaju, već i da nastave umetničke angažmane, da romantizuju svoje živote, da se osećaju pozitivnije prema sopstvenom telu i da se bave interesantnim hobijima.

TikTok je zapravo loš

Umrlo je najmanje 15. dece mlađe od 13 godina koja su pokušala da učestvuju u nekom od izazova. Gledanje TikToka može da dovede do izuzetno iskrivljene slike sveta, onu u kojoj je samo najglasnija, najekstremnija verzija pojednica ona koju vredi primetiti. Na TikTok-u je lako steći osećaj da su svi ili lepi ili odvratni, talentovani ili jezivi, milijarderi ili siromašni, jednostavno zato što su ekstremi ono što privlači najveću pažnju.

Kratka forma TikTok video zapisa samo doprinosi ovom problemu jer je sadržaj koji privlači naslovom uglavnom lišen konteksta i dubine. Čak i nešto jednostavno kao što je, recenzija novog proizvoda za negu kože, često je označeno hiperbolom - "ovo je NAJBOLjA stvar koju sam ikada probao" ili obrnuto "Svi video snimci koji vas ohrabruju da kupite ovaj proizvod su LAŽI!" Ono što je ostalo je ciklus kupovine i prodaje, ljubavi i mržnje, zagrljaja svim srcem, a zatim zaboravljanja, sve dok ne bude previše nikad nošenih trendi stvari i nikada korišćenje kozmetike reklamirane na ovoj mreži, svuda po kući.

TikTok zapravo nije problem

Mnogi misle da TikTok ne treba zabraniti, jer su problemi koje pogoršava ova mreža isti oni problemi koje pogoršavaju svi društveni mediji koji su pod kontrolom algoritama.  

"Kako možemo da se udružimo i postignemo bilo šta ako ne umemo da slušamo i stalno vrištimo jedni na druge i stalno komuniciramo kroz medije koji su osmišljeni da nas naljute i pokrenu mržnju jednih prema drugima? Ako ne možete da se usredsredite, ne možete da uspostavite odgovarajuća duboka prijateljstva i ostvarite smislen posao. Ne možete imati smislen život ako ne iskusite dubinu i pažnju", kaže Johan Hari, autor knjige "Ukraden fokus: Zbog čega nemate pažnju".

Zabrana TikToka nije korak ka demokratiji, ali razmišljanje o tome, otkriva da kompanije nisu kraljevi i da podležu vladavini prava kao i svi, zaključak je magazina "Voks".

image