Ekonomija

Kako brže do mora: Bez zaustavljanja na naplatnim stanicama u Grčkoj, Hrvatskoj i Crnoj Gori

Ministar saobraćaja Goran Vesić je najavio da očekuje da će 15. aprila biti uspostavljena i zajednička integrisana naplata putarine sa Crnom Gorom, 15. maja sa Hrvatskom, a od juna i sa Grčkom
Kako brže do mora: Bez zaustavljanja na naplatnim stanicama u Grčkoj, Hrvatskoj i Crnoj Gori© TANJUG/ BRANKO LUKIĆ

Naplata putarine jednim TAG uređajem između Srbije i Severne Makedonije je počela prošle godine, a pre nove letnje sezone trebalo bi da zaživi u još tri zemlje.

Ministar saobraćaja Goran Vesić je najavio da očekuje da će 15. aprila biti uspostavljena i zajednička integrisana naplata putarine sa Crnom Gorom, 15. maja sa Hrvatskom, a od juna i sa Grčkom. Uskoro bi s jednim tagom vozači mogli i kroz Bosnu i Hercegovinu, jer je danas potpisan Memorandum o poslovnoj saradnji u cilju integracije sistema za elektronsku naplatu putarine između Srbije i BiH.

Pre nego što počnu da koriste novu pogodnost, vozači će morati da prilagode svoje uređaje za elektronsku naplatu putarine (ENP).

TAG se može prekonfigurisati na 24 lokacije, u poslovnicama JP "Putevi Srbije", JP "Pošta Srbije" i na prodajnim mestima Auto-moto saveza Srbije. Oni koji to ne urade u nekoj od poslovnica u Beogradu i drugim gradovima, pre polaska na put, tag mogu prilagoditi pre nego što izađu iz Srbije. Na državnom putu E-75, u smeru Beograd–Preševo, na parkingu posle naplatne stanice Preševo, otvoreno je mobilno prodajno mesto "Open Balkan". 

JP "Putevi Srbije" je razvilo jedinstvenu veb platformu za elektronsku naplatu putarine, a registrovanjem TAG uređaja na veb servis i uz povezivanje platne kartice, korisnik ne mora da ga dopunjuje. Iznos putarine automatski se naplaćuje sa registrovane platne kartice.

Kako prilagoditi TAG uređaj

Nekoliko neophodnih koraka vozače deli od mogućnosti prolaska naplatnim stanicama bez zadržavanja. Potrebno je da korisnik donese TAG uređaj u neku od poslovnica i da ga preda zaposlenom na prekonfiguraciju. Nakon prekonfiguracije korisnik dobija ugovor sa kju-ar kodom.

Potrebno je da korisnik skenira kod, gde unosi sve tražene podatke: registarsku oznaku, serijski (spoljni) broj uređaja koji ima 11 cifara (ukoliko nije automatski popunjen), verifikacioni kod (upisuje se registarski broj vozila iz ugovora), ime i prezime, adresu, grad, imejl adresu i broj telefona. Nakon toga prelazi na korak povezivanja platne debitne/kreditne kartice. 

Paralelno korisniku se na registrovanu imejl adresu šalje link i kredencijali (juzer nejm i pasvord) za logovanje na korisnički portal. Korisnik želi da koristi TAG uređaj u Severnoj Makedoniji, potrebno je da preko svog naloga pristupi portalu, izabere opciju "Kartice", zatim tab "Severna Makedonija". 

Petanest minuta nakon registracije na servis, vozač može da prođe kroz naplatnu stanicu u Srbiji, a 30 minuta nakon registracije i kroz naplatne stanice u Severnoj Makedoniji. Korisniku će se, nakon korišćenja određenih deonica auto-puta, sledećeg dana automatski biti skinut sa kartice određeni iznos za putarinu.

Ministar Goran Vesić je podsetio da je Srbija prošle godine uspostavila integrisanu naplatu putarine sa Severnom Makedonijom, navodeći da je u našoj zemlji izdato i više od 50.000 tagova.

"Jedan od mojih glavnih ciljeva kad sam postao ministar bio je da pokušamo integraciju naših sistema naplate putarina, kako sa BiH, tako i sa Crnom Gorom, Severnom Makedonijom, Hrvatskom, Grčkom i svim drugim zemljama, jer tako značajno olakšavamo život ljudi", rekao je Vesić.

TAG utiče na bezbednost u saobraćaju

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, smatra da će uvođenje integrisanog sistema elektronske naplate putarine uticati na povećanje bezbednosti u saobraćaju, zato što će vozači manje čekati na naplatnim rampama i manje će se umarati.

"Značajan je uticaj na bezbednost saobraćaja zato što će vozači manje čekati na rampama, a samim tim da će i se manje zamarati. Vozači koji čekaju dugo su umorniji i nervozniji, oni voze brže, pretiču i to dovodi do pada bezbednosti u saobraćaju", rekao je Damir Okanović za RT Balkan. 

image